نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه حقوق خصوصی، دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

ذات عقد مضاربه، اقتضای پذیرش تلازم نفع و ضرر را هم‌زمان و یا در طول هم دارد که همواره مورد توجه اهالی حقوق و اقتصاد بوده است. اختلاف دیدگاه در اِعمال شرط ضمان در این عقد و برداشت متفاوت از فقه و اعمال آن در قانون، فضای کارآمدی مضاربه را محدود کرده است. به نظر می‌رسد، این اختلاف در بستر نظام حقوقی مدرن و با حضور مکتب پوزیتیویسم که نقشی نوظهور در قوانین موضوعه دارد، درکنار عمومات مسلّم فقه، قابل حل است. در واقع برآیند تعامل دو مکتب، سبب استقرار تلویحی حاکمیتی است که پوزیتیویسم در بطن قوانین اشاره دارد. این پژوهش آشکار می ‌سازد که محلّ تلاقی و اختلاف‌نظر در بحث شرط ضمان در مضاربه، هم‌سو با ضوابط مکتب پوزیتیویسم می‌‌تواند با حفظ آرمان‌های حقوقی و عدالت‌محور فقهی و کارآمدی اقتصادی، برطرف گردد؛ بنابراین عمل قانون در ضمیمه کردن عقد جدید به مضاربه، ضروری نیست و می‌‌توان سرمایه‌گذاری با شرط عدم ضمان سرمایه‌گذار نسبت به خسارات وارده به سرمایه را در قالب شناسایی عقد جدید تبیین نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Legal positivism in explaining the combination of benefit and loss in Mudarabah contract

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Kazemi 1
  • Hasan Ansari CHeshmeh fard 2

1 Department of Private and Islamic law, faculty of law and political science, Tehran, Iran

2 Department of Private Law, Doctoral Student of Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The nature of the Mudarabah contract requires acceptance of benefit and loss at the same time, which has always been the concern of law and economics. The difference of opinion in the application of the guarantee condition in this contract and the different understanding of jurisprudence and its application in the law have limited the space for the effectiveness of Mudarabah. It seems that this dispute can be resolved in the context of the modern legal system and with the presence of the school of positivism, which has an emerging role in the subject laws, along with the generality of Muslim jurisprudence. In fact, the result of the interaction of the two schools is the reason for the implicit establishment of sovereignty that positivism refers to in the heart of the laws. This research reveals that the meeting place and the creation of disagreement in the discussion of guarantee conditions in Mudarabah, in line with the rules of the school of positivism, can be resolved by maintaining the ideals of legal and jurisprudential justice and economic efficiency. Therefore, the application of the law in attaching a new contract to Mudarabah is not necessary, and it is possible to explain the investment with the condition that the investor does not guarantee the damage to the capital in the form of identifying a new contract.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Legal Positivism
  • Necessity
  • Profit
  • Loss
  • Mudarabah
الشریف، محمدمهدی، منطق حقوق، (تهران: شرکت سهامی انتشار، 1392).
خمینی، روح‌الله، العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی، ج 2، (قم: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی «ره»، 1422ق).
خمینی، روح‌الله، صحیفه نور، ج 20، (تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، 1369).
خمینی، روح‌الله، کتاب البیع، (قم: انتشارات اسماعیلیان، 1368).
امامی، حسن، حقوق مدنی، ج 2، (تهران: انتشارات اسلامیه، 1387).
بنی‌هاشمی خمینی، محمدحسن، توضیح المسائل دوازده مرجع تقلید، ج 2، (قم: مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت «ع»، 1378).
غروی نائینی، محمدحسین، تنبیه الأمه و تنزیه المله، (قم: بوستان کتاب، 1382).
جعفری لنگرودی، محمدجعفر، فلسفه حقوق مدنی، جلد 2، (تهران: انتشارات گنج دانش،1380).
حائری، مسعود، تحلیلی از ماده 10 قانون مدنی، (تهران، انتشارات کیهان، 1373).
حرعاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، ج 19، (قم: مؤسسه آل‌البیت «ع»، 1409).
حسینی عاملی، محمدجواد، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلامة، ج 7، (قم: مؤسسه نشر اسلامی، 1391).
حکمت‌نیا، محمود، آرای عمومی (مبانی اعتبار و قلمرو)، (تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1382).
حکیم، محمدتقی، الأصول العامه للفقه المقارن، (بیروت: مؤسسه آل النبی، 1979م).
خویی، ابوالقاسم،کتاب المضاربه، ج 21، (قم: المطبعه العلمیه، 1408).
الدروس فی علم الاصول (الحلقه الثالثه)، (قم: دار الصدر، 1429ق).
راسخ، محمد، نظارت و تعادل در نظام حقوق اساسی، ج 2، (تهران: دراک، 1396).
زرنشان، شهرام؛ میرجعفری، حسین، «جایگاه پوزیتیویسم حقوقی در ارکان ملل متحد»، مطالعات حقوق عمومی، دوره 48 ، شماره 4 (1397).
ساکت، محمدحسین، نگرشى تاریخى بر فلسفه حقوق، (تهران: شرکت انتشارات جهان معاصر، 1370).
سبحانی، جعفر، نظام الطلاق فی الشریعه الاسلامیه الغراء، (قم: مؤسسه امام صادق «ع»،1414).
سبحانی، جعفر، درس خارج فقه: بحث شرکت‌ها، جلسات 12/13/15/19/20/7 (1388).
شهبازی، محمد حسین، مبانی لزوم و جواز اعمال حقوقی، (تهران: نشر میزان، 1385).
شهید ثانی، زین الدین بن علی العاملی، مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الاسلام، جلد4، (قم: مؤسسۀ المعارف الاسلامیه، 1413).
شهیدی، مهدی، تشکیل قراردادها و تعهدات، (تهران: انتشارات مجد، 1393).
شیخ طوسی، محمدبن حسن، المبسوط فی فقه الامامیة، ج3، (تهران: المکتبة المرتضویة، 1387).
صدر، محمّدباقر، اقتصادنا، ترجمه عبدالعلی اسـپهبدی، (بیروت: دارالتعـارف لبنان، ١٣٩٩ق).
صفار، محمدجواد، «نقد و تحلیل حقوقی ماده 558 قانون مدنی پیرامون شرط ضمان مضارب»، نامه مفید، شماره 14 (1377).
طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروه الوثقی، ج 5، (قم: مؤسسۀ نشراسلامی،1420).
طباطبائی، محمدحسین، نهایه الحکمه، (قم: انتشارات اسلامی، 1430).
علیدوست، ابوالقاسم، «ادلۀ عمومی قراردادها»، فقه اهل بیت، شمارۀ 66 و 67 (1390).
فیض کاشانی، ملامحسن، الوافی، ج18، (اصفهان: مکتب الامام امیر المومنین «ع»، 1406ق).
قاسمی اصل، محمدجواد، بررسی و تحلیل جایگاه استقراء در روش شهید صدر در اقتصاد اسلامی، (قزوین: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی «ره»، 1393).
قلعجی، محمد، معجم لغةالفقها، ج2، (قم:کتابخانۀ مدرسۀ فقاهت، بی‌تا).
کرکى، على، جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج 8، (قم: مؤسسه آل البیت «ع»، 1414).
کاتوزیان، ناصر، عقود معین، ج 2، (تهران: شرکت سهامی انتشار، 1389).
کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی رهن و صلح. (تهران: انتشارات گنج دانش، 1388).
کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی (مشارکت‌ها: صلح)، (تهران: شرکت سهامی انتشار، 1385).
کاتوزیان، ناصر، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، (تهران: میزان، 1383).
محدث قمی، عباس، الغایة القصوى فی ترجمة العروة الوثقى، ج 2، (قم: منشورات صبح پیروزى، 1423 ق).
محقق حلی، نجم‌الدین جعفربن حسن، شرایع الاسلام، ج 2، (قم: مؤسسۀ نشر اسلامی،1420).
مختارچهاربری، اکبر؛ فرحزادی، علی‌اکبر، «تعیین قلمرو اصل آزادی قراردادی در پرتو تئوری حق و حکم»، آموزه‌های فقه مدنی، شماره 21 (1399).
مطهری، مرتضی، مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی، (تهران: صدرا، 1375).
ملکیان، مصطفی، تاریخ فلسفه غرب، ج 4، (تهران: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، 1377).
نائینی، محمدحسین، اجود التقریرات، ج 2، (تهران: نشر صاحب الامر «عج»، 1377).
نبوی، لطف‌الله، مبانی منطق فلسفی، (تهران: دانشگاه تربیت مدرس، 1389).
نجفى، محمدحسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج 26، (لبنان: دارإحیاءالتراث العربی، 1409).
هاشمی، محمد، «تهذیب قوانین و راه‌هایی که باید پیمود»، مجلس و پژوهش، شماره 3 مجلس و پژوهش (1372).