نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی میباشد. این صنعت از حوزههای جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی در حال شکلگیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری میتواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود بهنحوی که استفاده از این مصادیق مانند نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)، آثار معماری، نشانههای جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بسیار متداول شده است. گردشگری همانند صنایع دیگر کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابتپذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثرگذار هستند. این مقاله میکوشد به این سئوال پاسخ دهد که حقوق مالکیت فکری در حمایت و رقابتپذیری صنعت گردشگری چه نقشی ایفاء میکند و آیا نظام حقوقی یادشده میتواند برای ذینفعان این صنعت فرصتها و راهکارهای حمایتی کافی بهمنظور افزایش ظرفیت بهرهوری و رقابت منصفانه فراهم کند؟ برای پاسخ به این سئوال، ظرفیتهای فعلی نظام حقوق مالکیت فکری را در چارچوب نمودهای فرهنگ عامه، آثار معماری، نشانههای جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بهمنظور حمایت از گردشگری فرهنگی و هنری و نیز گردشگری کشاورزی (روستایی)، گردشگری سلامت و توسعهی برند مقاصد گردشگری بررسی و تجزیه و تحلیل میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Intellectual Property Rights in Protection of Tourism Industry
نویسندگان [English]
- Mehdi Zahedi 1
- Amid mohammadi 2
چکیده [English]
Tourism is the third largest generator of jobs and investment industry after oil and automotive industries. Tourism industry is among new domains which is being supported through the body of intellectual property rights in terms of literary and artistic property as well as industrial property. Nowadays, various issues relating to intellectual property in the tourism industry can develop this sector and attract more tourists. Therefore, considering these issues as traditional cultural expression (folklore), architecture works, geographical indications and trademarks has been very common and popular. Like other industries, tourism has related goods and services. It also has a lot of major and various factors influencing this industry. These factors might be based on attractiveness and competitiveness. (Such as brands tourist destinations). This paper attempts to answer these questions: What is the role of intellectual property rights in protection and competitiveness of the tourism industry? Can this legal regime provide opportunities and adequate protection measures to increase productivity and fair competition for stakeholders in the industry? To answer these questions, this article analyses the capacities of the existing intellectual property system in the framework of folklore, architecture works, geographical indication, and collective marks in order to protecting artistic and cultural tourism, agricultural (rural) tourism and health tourism as well as development of tourism destination brand.
کلیدواژهها [English]
- Tourism Industry
- Intellectual Property Rights
- Traditional Cultural Expression (Folklore)
- Geographical Indications
- Collective Trademarks