نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حقوق خصوصی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

«زمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی»، تعهد مستأجر کشتی مبنی بر انجام عملیات بارگیری و تخلیه در زمان مقرر است. تعیین دقیق نقطه آغاز مدت‌زمان بارگیری و تخلیه، تحت تأثیر عوامل متفاوتی می‌باشد و به این دلیل حائز اهمیت است که تجاوز از چنین زمانی، منجر به مسئولیت مستأجر کشتی می‌گردد؛ به همین دلیل، پرونده‌های فراوانی در نظام حقوقی کامن‌لا حول این مسئله شکل‌گرفته است. بااین‌وجود، در حقوق موضوعه ایران، به این امر پرداخته نشده است که خلاء موجود، ضرورت تدقیق در موضوع را آشکار می‌سازد. مقاله حاضر در پی آن است تا با اتخاذ روشی تحلیلی و تفسیری و با بررسی رویه قضایی و داوری کامن‌لا که خاستگاه حقوق حمل‌ونقل دریایی می‌باشد، مؤلفه‌های آغاز مدت‌زمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی را استخراج نموده و اهم مسائل پیرامون هر مؤلفه را مطالعه نماید. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که به‌طورکلی، ذیل نظام حقوقی کامن‌لا که سه شرط عمده جهت آغاز مدت‌زمان مجاز بارگیری و تخلیه در نظر گرفته‌شده است. هنگام حصول هر سه شرط به کشتی موردنظر، کشتی وارده اطلاق می‌گردد و زمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی آغاز می‌گردد. سه شرط مزبور عبارت‌اند از حضور کشتی در مقصد قراردادی معین، آمادگی کشتی و نهایتاً صدور اعلامیه آمادگی کشتی.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Conditions of Commencement of Laytime from the Perspective of Common Law Judicial Case Law and Arbitral Awards

نویسندگان [English]

  • Ali Moghaddam Abrishami 1
  • Mazyar Aghasi Javid 2

1 Associate Proffessor, Private Law Dept., Faculty of Law and Political Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 M.Sc. Student in International Trade Law, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Laytime is the obligation of the ship's charterer to carry out loading / unloading operations within the stipulated time. Determining the exact point when laytime commences is determined by various factors and is important because exceeding laytime would result in the liability of charterer against shipowner and many cases has been formed on this issue in the Common law system. However, under Iranian law, the subject is not addressed and the lack of rules, reveals the need to study the matter. The present article seeks to extract the criteria of commencement of laytime by adopting an analytical and interpretive method and examining the existing judicial case law and arbitral awards under common law system, which is the main origin of shipping law and to study the most important issues around each criterion. The findings of the article, indicate that in general, under the common law legal system, three cumilitive conditions exist, which lead to commencement of laytime when all of the mentioned conditions are met. These three conditions are the presence of the ship at the intended contractual destination, readiness of the ship, and finally the issuance of Notice of Readiness (NOR).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Carriage of Goods
  • Shipping
  • Laytime
  • Charterparty
  • Judicial Precedence and Arbitral Case Law
اربابی، مسعود، «خسارت تأخیر در بارگیری و تخلیه (دموراژ) و خسارت بلحاظ معطلی کشتی»، مجله تحقیقات حقوقی، دوره 7، شماره 23 و 24،  (1377).
ایوامی، هاردی، حقوق دریایی: جامع حقوق حمل‌ونقل دریایی کالا، ترجمه منصور پورنوری، چاپ ۳ (تهران: انتشارات پیام عدالت، ۱۳۹۷).
طباطبایی، سیدمحمد؛ مداحی‌نسب، مصطفی،«اطلاعیة آمادگی و دعاوی دموراژ ناشی از آن: بررسی دکترین‌ها و رویة قضایی»، مطالعات حقوق خصوصی، دوره 48، شماره 3، (1397).
کالینز، نیک، حمل‌ونقل دریایی و بررسی مباحث اجارة کشتی، ترجمه علی تابش، چاپ ۱ (تهران: انتشارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۸۷).
گرایم، رابرت، حقوق حمل و نقل دریایی، عباس رمضانی، چاپ ۱، (تهران: انتشارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 1371).
مشهدچی، مجید، کشتیرانی و حمل و نقل دریایی، چ 1 (تهران: انتشارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 1361).