علی مقدم ابریشمی؛ مازیار آقاسی جاوید
چکیده
«زمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی»، تعهد مستأجر کشتی مبنی بر انجام عملیات بارگیری و تخلیه در زمان مقرر است. تعیین دقیق نقطه آغاز مدتزمان بارگیری و تخلیه، تحت تأثیر عوامل متفاوتی میباشد و به این دلیل حائز اهمیت است که تجاوز از چنین زمانی، منجر به مسئولیت مستأجر کشتی میگردد؛ به همین دلیل، پروندههای فراوانی در نظام حقوقی کامنلا ...
بیشتر
«زمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی»، تعهد مستأجر کشتی مبنی بر انجام عملیات بارگیری و تخلیه در زمان مقرر است. تعیین دقیق نقطه آغاز مدتزمان بارگیری و تخلیه، تحت تأثیر عوامل متفاوتی میباشد و به این دلیل حائز اهمیت است که تجاوز از چنین زمانی، منجر به مسئولیت مستأجر کشتی میگردد؛ به همین دلیل، پروندههای فراوانی در نظام حقوقی کامنلا حول این مسئله شکلگرفته است. بااینوجود، در حقوق موضوعه ایران، به این امر پرداخته نشده است که خلاء موجود، ضرورت تدقیق در موضوع را آشکار میسازد. مقاله حاضر در پی آن است تا با اتخاذ روشی تحلیلی و تفسیری و با بررسی رویه قضایی و داوری کامنلا که خاستگاه حقوق حملونقل دریایی میباشد، مؤلفههای آغاز مدتزمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی را استخراج نموده و اهم مسائل پیرامون هر مؤلفه را مطالعه نماید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بهطورکلی، ذیل نظام حقوقی کامنلا که سه شرط عمده جهت آغاز مدتزمان مجاز بارگیری و تخلیه در نظر گرفتهشده است. هنگام حصول هر سه شرط به کشتی موردنظر، کشتی وارده اطلاق میگردد و زمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی آغاز میگردد. سه شرط مزبور عبارتاند از حضور کشتی در مقصد قراردادی معین، آمادگی کشتی و نهایتاً صدور اعلامیه آمادگی کشتی.