حقوق خصوصی
سیدحسن حسینی مقدم؛ ستاره ایوبی؛ مهدی طالقان غفاری
چکیده
تعداد مصرفکنندگانی که از پلتفرمهای آنلاین برای برآورده کردن نیازهای خریدِ خود استفاده میکنند، افزایش یافته است و فروشگاههای اینترنتی بهجهت نقش واسطهای و بستری که جهت خریدوفروشآنلاین فراهم میکنند، مسئولیتهایی دارند. پژوهش حاضر در تلاش جهت پاسخ به این سؤال است که مسئولیت مدنی پلتفرمها و فروشگاههای اینترنتی ...
بیشتر
تعداد مصرفکنندگانی که از پلتفرمهای آنلاین برای برآورده کردن نیازهای خریدِ خود استفاده میکنند، افزایش یافته است و فروشگاههای اینترنتی بهجهت نقش واسطهای و بستری که جهت خریدوفروشآنلاین فراهم میکنند، مسئولیتهایی دارند. پژوهش حاضر در تلاش جهت پاسخ به این سؤال است که مسئولیت مدنی پلتفرمها و فروشگاههای اینترنتی در حقوق ایران و اتحادیة اروپا چیست؟ یافتهها حاکی از آن است که مبنای قانونی، چه از لحاظ نظری و چه در رویة قضاییِ ارائهشده توسط دادگاهها، برای مسئول دانستن بازارهای الکترونیکی در قبال هرگونه خسارت و پرداخت غرامت، بهعنوان متخلّف ثانویه وجود دارد. در حقوق ایران، حقوق مصرفکنندگان الکترونیکی، ذیلِ قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از حقوق مصرفکننده 1388 محافظت میشود که تا حدّی به رفع مشکلات قانونی مربوط به رفتار تجاری از طریق اینترنت کمک کرده است که یک اصل کلّی برای مسئول دانستن بازارهای الکترونیکی در قبال هرگونه خسارت است؛ اما در حقوق اتحادیة اروپا مسئلة پلتفرمها و فروشگاههای اینترنتی با تدقیق بیشتری دنبال شده است، چه اینکه اگرچه مبنا، قوانین تجارت الکترونیک سال 2000 است، اما در سال 2019 قوانین در حوزة پلتفرمهای آنلاین و فروشگاههای اینترنتی در حوزة مسئولیت مدنی تجدید شد