TY - JOUR ID - 8636 TI - جنبه های حقوقی انتساب داده پیام در ارتباطات الکترونیک JO - پژوهش حقوق خصوصی JA - JPLR LA - fa SN - 2345-3583 AU - فیضی چکاب, غلام نبی AU - کلانتر هرمزی, مهرافروز AD - استادیار حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 23 SP - 141 EP - 168 KW - اصل‌ساز KW - انتساب داده پیام KW - عدم انتساب KW - قانون تجارت الکترونیکی KW - قانون نمونه آنسیترال DO - 10.22054/jplr.2017.9378.1250 N2 - انتساب داده‌پیام به معنای تعلق داده‌پیام به اصل‏ساز، به‌عنوان بخشی از فرآیند تأمین امنیت مبادلات الکترونیک موردتوجه قانون تجارت الکترونیکی ایران مصوب 1382، قانون نمونه تجارت الکترونیکی آنسیترال، کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین‏المللی 2005 و قوانین بسیاری از کشورها در خصوص ارتباطات و تجارت الکترونیک قرارگرفته است. قانون تجارت الکترونیکی ایران در مواد 18 تا 22 که برداشت‌شده از ماده 13 قانون نمونه تجارت الکترونیکی آنسیترال است، به موضوع انتساب داده‌پیام پرداخته اما آن را تعریف ننموده و صرفاً ضوابطی را برای تشخیص شرایط انتساب داده‌پیام به اصل‏ساز، معین نموده است، مانند شرایطی که طبق ماده 19 قانون ایران علی‌رغم ارسال داده‌پیام توسط اصل‏ساز و همچنین اصل عدم انتساب داده‌پیام، داده منتسب به او فرض می‌شود و در این راستا از مفاهیمی استفاده نموده که یا در خصوص مفهوم دقیق یا در مورد کاربرد آن‌ها در این زمینه ابهاماتی وجود دارد. در این پژوهش کوشش شده ضمن تحلیل مواد 18 تا 21 قانون تجارت الکترونیکی ایران، ابهامات مربوط به آن  نیز رفع شود. UR - https://jplr.atu.ac.ir/article_8636.html L1 - https://jplr.atu.ac.ir/article_8636_d70f1626666bf120568690c854b62290.pdf ER -