مهدی زاهدی؛ عمید محمدی
چکیده
صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی میباشد. این صنعت از حوزههای جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی در حال شکلگیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری میتواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود ...
بیشتر
صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی میباشد. این صنعت از حوزههای جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی در حال شکلگیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری میتواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود بهنحوی که استفاده از این مصادیق مانند نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)، آثار معماری، نشانههای جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بسیار متداول شده است. گردشگری همانند صنایع دیگر کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابتپذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثرگذار هستند. این مقاله میکوشد به این سئوال پاسخ دهد که حقوق مالکیت فکری در حمایت و رقابتپذیری صنعت گردشگری چه نقشی ایفاء میکند و آیا نظام حقوقی یادشده میتواند برای ذینفعان این صنعت فرصتها و راهکارهای حمایتی کافی بهمنظور افزایش ظرفیت بهرهوری و رقابت منصفانه فراهم کند؟ برای پاسخ به این سئوال، ظرفیتهای فعلی نظام حقوق مالکیت فکری را در چارچوب نمودهای فرهنگ عامه، آثار معماری، نشانههای جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بهمنظور حمایت از گردشگری فرهنگی و هنری و نیز گردشگری کشاورزی (روستایی)، گردشگری سلامت و توسعهی برند مقاصد گردشگری بررسی و تجزیه و تحلیل میشود.