حقوق خصوصی
مهدی زاهدی؛ سارا صلح چی
چکیده
در حقوق مالکیت فکری، از جمله در نظامِ حقوق مالکیت ادبی و هنری، با هدف ایجاد انگیزه برای آفریننده و حمایت از دستاوردهای خلاقانۀ وی، از آثار او حمایت بهعمل میآید. یکی از این آثار، شخصیتهای خیالی هستند که نقش تأثیرگذاری در زندگی روزمره و فعالیتهای سرگرمی ما دارند. این شخصیتها انواع گوناگونی را شامل میشوند که میتوانند در آثاری ...
بیشتر
در حقوق مالکیت فکری، از جمله در نظامِ حقوق مالکیت ادبی و هنری، با هدف ایجاد انگیزه برای آفریننده و حمایت از دستاوردهای خلاقانۀ وی، از آثار او حمایت بهعمل میآید. یکی از این آثار، شخصیتهای خیالی هستند که نقش تأثیرگذاری در زندگی روزمره و فعالیتهای سرگرمی ما دارند. این شخصیتها انواع گوناگونی را شامل میشوند که میتوانند در آثاری چون فیلم، کتاب، برنامه رایانهای و غیره تجلّی پیدا کنند. پرسش اساسی مقالۀ حاضر این است که آیا امکان حمایت مستقل از شخصیتهای خیالی در نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری وجود دارد؟ به این منظور با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، از رویۀ قضایی دادگاهها، بهویژه آمریکا، برای تبیین مبانی حقوقی و تعریف عناصر، امکان و معیار حمایت از شخصیتهای خیالی استفاده شده است. این رویه خود میتواند الگویی برای حقوق سایر کشورها از جمله ایران باشد. دستاورد پژوهش این است که با در نظر گرفتن آزمونهای توصیف متمایز، داستان روایتشده و آزمون سهبخشی و رعایت شرایط آزمونهای پیشگفته، امکان حمایت مستقل از شخصیتهای خیالی در نظام کپیرایت وجود دارد
ابراهیم رهبری
چکیده
ادغام میان بنگاهها همواره مورد حساسیت مراجع رقابتی بوده است که کوشیدهاند به طرق مختلف مانع از بروز رویههای مخل رقابت بهواسطه آنها شوند. یکی از کارآمدترین شیوهها در این زمینه، ترسیم سازوکاری برای ارزیابی ادغامهای پیشنهادی پیش از نهایی شدن آنها و نیل به یک نقطه توازن در تأیید مشروعیت ادغامها از طریق کاربست ضمانت اجراهای ...
بیشتر
ادغام میان بنگاهها همواره مورد حساسیت مراجع رقابتی بوده است که کوشیدهاند به طرق مختلف مانع از بروز رویههای مخل رقابت بهواسطه آنها شوند. یکی از کارآمدترین شیوهها در این زمینه، ترسیم سازوکاری برای ارزیابی ادغامهای پیشنهادی پیش از نهایی شدن آنها و نیل به یک نقطه توازن در تأیید مشروعیت ادغامها از طریق کاربست ضمانت اجراهای ساختاری و رفتاری است. در گستره مالکیتهای فکری نیز تدابیر یادشده در پرتو ملاحظات خاص این حوزه، به مدد مراجع رقابتی میآیند تا ضمن تعدیل ادغامها در دوره انتظار، مجال بهرهگیری از ظرفیتهای ادغام در بهبود جریان نوآوری و توسعه تکنولوژیک فراهم شود. نوشتار حاضر میکوشد تا با واکاوی راهکارهای مطروحه در حقوق آمریکا و اتحادیه اروپا، به بررسی اقسام ضمانت اجراهایی بپردازد که مسیر اعتباربخشی به ادغامها را هموار ساخته کارایی، چالشها و تحولات آنها را در بستر خاص مالکیتهای فکری تبیین مینماید. همچنین این پژوهش درصدد ارائه تفسیری از موازین قانونی موجود در حقوق ایران است تا فرایند تأیید مشروط رقابتی ادغامها را توجیه و نظاممند کند. باوجوداین، حاصل مطالعه تطبیقی بهروشنی گویای کاستیهای عمیق و عدم توجه به بایستههای مالکیتهای فکری در قواعد مربوط به اعتباربخشی رقابتی به ادغامها در حقوق ایران است.
محمد هادی میرشمسی؛ مریم فرضی
چکیده
تحقیقات از ارکان توسعه هر کشوری است و سیاستگذاران در تلاش برای افزایش تعداد و کیفیت و همچنین هدایت و بهرهبرداری مناسب از نتایج آن هستند. ازاینروی، دولتها، مستقیم و غیرمستقیم به تحقیق و توسعه میپردازند و در زمینههایی که بخش خصوصی قادر یا راغب به فعالیت یا سرمایهگذاری نیست، نیازهای جامعه را مرتفع میسازند. تامین ...
بیشتر
تحقیقات از ارکان توسعه هر کشوری است و سیاستگذاران در تلاش برای افزایش تعداد و کیفیت و همچنین هدایت و بهرهبرداری مناسب از نتایج آن هستند. ازاینروی، دولتها، مستقیم و غیرمستقیم به تحقیق و توسعه میپردازند و در زمینههایی که بخش خصوصی قادر یا راغب به فعالیت یا سرمایهگذاری نیست، نیازهای جامعه را مرتفع میسازند. تامین مالی تحقیقات از بودجه عمومی در کشورهای درحالتوسعه، رشد و فراوانی بیشتری دارد و عمده تحقیقات با استفاده از بودجه عمومی صورت میپذیرد. از مباحث مهم در این خصوص، موضوع مالکیت و نحوه بهرهبرداری از نتایج این تحقیقات است. این امر هم از جهت مالکیت فکری و حقوق پدیدآورندگان و هم ازلحاظ مدیریت دانش اموال فکری دارای اهمیت بوده و ضروری است بیشترین بهره اقتصادی نصیب جامعه و عموم مردم شود. این مسئله از دهههای قبل در برخی کشورها مطرح شد. اولین و مهمترین قانونی که به موضوع اموال فکری تحقیقات تامین مالی شده عمومی میپردازد قانون بایدال امریکا است. بسیاری از کشورها، با الگو گیری از این قانون، مقررات مشابهی وضع کردهاند. این مقاله به ویژگیهای قانون بایدال پرداخته، ضمن بررسی حقوق ایران، نکاتی که باید موردتوجه قانونگذار بهعنوان یک کشور درحالتوسعه قرار گیرد، مطرح میکند.
محسن صادقی؛ محمود جعفری چالشتری
چکیده
با جهانی شدن و پیشرفت فناوری، استفاده از اختراع، قراردادهای انتقال فناوری و روابط بین مخترعان گستردهتر شده است. این عوامل، سبب مطرح شدن نوع جدیدی از قراردادها شده است که «توافق ائتلافیاختراع» یا «قرارداد مدیریت جمعی اختراع» نام دارند. ائتلاف وسیلهای است که دارندگان به اداره اختراعهای خود و تجاریسازی آن ...
بیشتر
با جهانی شدن و پیشرفت فناوری، استفاده از اختراع، قراردادهای انتقال فناوری و روابط بین مخترعان گستردهتر شده است. این عوامل، سبب مطرح شدن نوع جدیدی از قراردادها شده است که «توافق ائتلافیاختراع» یا «قرارداد مدیریت جمعی اختراع» نام دارند. ائتلاف وسیلهای است که دارندگان به اداره اختراعهای خود و تجاریسازی آن میپردازند. ائتلاف نوعی مدیریت جمعی حق اختراعهای انبوه است که مقتضیات حقوقی و اقتصادیای سبب مطرح شدن آن میشود: اعطای گسترده حقاختراع، لزوم همکاری مشترک میان مخترعان درجهت تولید براساس اختراعهای مشابه، دوری از دعاوی احتمالی نقض اختراع، کاهش هزینههای معاملاتی از آن دست هستند. با توجه به اینکه کشور ایران در مسیر پیشرفت خود با این قبیل قراردادها مواجه است، این مقاله درصدد خواهد بود که خلأ ادبیات حقوق مالکیت فکری را تا حدی رفع کند. سؤال اصلی در تحقیقحاضر که متکیبر مطالعهیکتابخانهایو روشتحلیلیاست، این است که استفاده از این قراردادها تا چه حد میتواند به نفع مخترعان، مصرفکنندگان و جامعه باشد و به همین جهت از روش هزینه فایده استفاده میکنیم. در این مقاله، ابتدا به تعریف ائتلاف و بیان ویژگیها آن و سپس به تحلیل اقتصادی آن پرداخته شده است.
مهدی زاهدی؛ عمید محمدی
چکیده
صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی میباشد. این صنعت از حوزههای جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی در حال شکلگیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری میتواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود ...
بیشتر
صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی میباشد. این صنعت از حوزههای جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی در حال شکلگیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری میتواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود بهنحوی که استفاده از این مصادیق مانند نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)، آثار معماری، نشانههای جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بسیار متداول شده است. گردشگری همانند صنایع دیگر کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابتپذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثرگذار هستند. این مقاله میکوشد به این سئوال پاسخ دهد که حقوق مالکیت فکری در حمایت و رقابتپذیری صنعت گردشگری چه نقشی ایفاء میکند و آیا نظام حقوقی یادشده میتواند برای ذینفعان این صنعت فرصتها و راهکارهای حمایتی کافی بهمنظور افزایش ظرفیت بهرهوری و رقابت منصفانه فراهم کند؟ برای پاسخ به این سئوال، ظرفیتهای فعلی نظام حقوق مالکیت فکری را در چارچوب نمودهای فرهنگ عامه، آثار معماری، نشانههای جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بهمنظور حمایت از گردشگری فرهنگی و هنری و نیز گردشگری کشاورزی (روستایی)، گردشگری سلامت و توسعهی برند مقاصد گردشگری بررسی و تجزیه و تحلیل میشود.